Kennismaking en oriëntatie

Als ouder komt er een moment dat u een keuze voor een basisschool mag gaan maken. Dit is een belangrijke beslissing. Wij nodigen u van harte uit om in een persoonlijk gesprek met rondleiding, kennis te komen maken met onze school. Zo kunt u zelf de sfeer op onze school proeven en u goed laten informeren over de visie en werkwijze van het montessorionderwijs.

Tijdens het kennismakingsgesprek worden ook de gegevens van uw kind genoteerd, zoals naam, geboortedatum, adres, woonplaats en eventuele jongere broertjes en zusjes. Aan het eind van het gesprek ontvangt u een inschrijfformulier.

Voor dit kennismakingsgesprek kunt u telefonisch contact opnemen met de directeur of het contactformulier op de website invullen.

Daarnaast kunt u natuurlijk op onze site alvast van alles lezen en bekijken over onze school.

Wij vinden het belangrijk dat ouders bewust en zeker voor onze Montessorischool kiezen. Wij raden u daarom aan meer dan één basisschool te bezoeken, zodat u een weloverwogen keus kunt maken.

Wij verwachten dat uw kind zindelijk is als het naar school gaat. Daarmee bedoelen wij dat uw kind zelfstandig naar de wc kan gaan, zonder dat de leerkracht de klas hoeft te verlaten.

Wanneer uw kind in zijn of haar broek heeft geplast, zijn er schone kleren aanwezig op school. De leerkracht draagt zorg voor deze verschoning, waarbij altijd een beroep wordt gedaan op de zelfstandigheid van uw kind. Heeft uw kind in zijn of haar broek gepoept, dan nemen wij contact met u op en vragen u om uw kind op te komen halen of te komen verschonen.

Draagt uw kind om bepaalde redenen nog een luier, dan gaan wij intern in overleg of uw kind in groep 1 geplaatst kan worden. De leerkrachten verschonen geen luiers.

Zes tot acht weken voordat uw kind vier jaar wordt, neemt de leerkracht contact met u op om bezoekochtenden te plannen. Normaliter zijn dit twee ochtenden waarop uw kind vast kan kennismaken met de andere kinderen in de groep en de leerkracht. Het echte wennen begint op de eerste schooldag. Tijdens de eerste ochtend mag u het eerste half uur mee de klas in, op de tweede ochtend krijgt uw kind de gelegenheid om zelfstandig de groep te ontdekken.

Vanaf de vierde verjaardag gaat uw kind dan ‘echt’ naar school.

Desirée Blom
    Jiske Thie